Історія світлової реклами у Львові

Львів одне з перших міст в Україні, де з’являється і за короткий час стає надзвичайно популярною і розповсюдженою світлова, згодом неонова реклама. Цікавим передусім є те, що місто в проміжок між двома Світовими війнами не просто нарощувало кількість, а виробило цілу концепцію – обгрунтування вимог щодо встановлення, розміру, матеріалу, естетики рекламного матеріалу…

Світлова реклама ощадної каси на пл. Галицька, фото до 1939 року

Від 1910 – х років на фасадах Львова з’являються перші електричні світлові реклами. Як стверджує відомий історик, львовознавець А. М. Козицький першим світлову рекламу у місті використав кінотеатр “Байка” у 1912 році,  згодом “Геліос”…

Їх навіть увіковічнили у відомій львівській пісеньці тих часів про кінолихоманку:

… І майже щогодини повстають нові кіна

Там “Байка”, “Фрашка”, тут “Гельйос” …

Представлять драмат-чар “Бандита Зігомар”

Саме кіновласники, виборюючи ”місце під сонцем” (до 1939 року у Львові діяло близько 30 кінотеатрів ), застосовуючи найкращідосягнення прогресу, стали піонерами світлової реклами у Львові. Розміри реклами на початках були різноманітні – від метрових літер “Corso” (нині кіно-ресторація ” Грушевський” на проспекті Шевченка) до лише 20-сантиметрового напису ”Фрашка ” (нині – ”Київ ” ). Проте останній мав ще й електричний калейдоскоп, для привернення уваги – про нього ми дізнаємося через скаргу до магістрату (1913 рік), внаслідок чого його демонтовано.

Реклама у вигляді лампи фірми “Філіпс” на пл. Марійській, фото до 1939 року.

Особливістю світлової реклами у Львові було те, що до ії створення долучались відомі архітектори, інженери, новатори – які передусім дбали про архітектурні особливості міста, естетичний бік справи.

Відомі імена Альфреда Захаревича (проект вивіски до тої таки ”Фрашки” ), теоретика львівської сецесії Маріана Ольшевського (вивіска у формі ангела з лампою для аптеки Еттінгера) та ряду інших.

Після Першої Світової естетика відійшла дещо на другий план – обсяги і бізнесова складова справи брали своє … В основі світлової реклами міжвоєнних років були написи викладені електричними лампами, часто їх фарбували у різні кольори, або ж попередники “лайтбоксів” – скриньки зі скла з нанесеними зображеннями і підсвічені зсередини.

Це цікаво  Львівські ліхтарники, або Ті, що ходили з драбинкою

Новинками періоду були проекційні апарати, що подавали зображення на екран чи тумбу – їх розміщували на будівлях, зупинках, вітринах і навіть… фонтанах.!

Світлова реклама на пл. Марійській, 1932 рік

На середину 20-х років припадає ініційоване владою міста усунення незугарних, застарілих реклам. З’являються акуратні, накладні пластичні літери і ”король реклами “ – неон. Неонові лампи у Львові були здебільшого виробництва концерну ”Філіпс“. Числені проектно-інсталяційні бюро, що виготовляли рекламу залучали до справи знаних львівських архітекторів – Ф. Каслера, Т. Врубеля і багатьох інших.

Уряд будівельного нагляду магістрату суворо стежив за дотриманням норм і приписів розміщення і експлуатації реклами. Все ширше застосовувалась вертикальна світлова реклама середніх форм.

Вертикальна світлова реклама готелю Брістоль на вул. Легіонів (нині пр-т Свободи), фото до 1939 року

Світлова реклама надавала Львову сучасного, європейського вигляду і місто ні в чому не поступалось іншим великим містам континенту, лише Друга Світова війна перервала це бурхливе піднесення …

Джерело: https://photo-lviv.in.ua/istoriya-svitlovoji-reklamy-u-lvovi/

Оцініть будь-ласка публікацію
(Ще немає оцінок)
Загрузка...