Фахівці відреставрували чотири старі ікони з Рівненщини. Як було до і який результат

На Рівненщині до Острозького історико-культурного заповідника після двох років реставрації повернули чотири ікони, дві з них — ХVIII століття. Образи виконанні як у католицькій, так і у православній традиціях. Написані вони на полотнах та дереві.

Колаж Суспільне Рівне Фото Андрій Брижук

Про це Суспільному розповів заступник директора Острозького історико-культурного заповідника Андрій Брижук. За його словами, ці ікони є частиною культурної спадщини.

Чотири ікони з острозького музею відновлювали реставратори Львівської філії Національного науково-дослідного реставраційного центру.

“Ікони потрапили у наш фонд ще 20-40 років тому. Вони чекали черги на реставрацію. Часто експонати в музей потрапляють у ненайкращому стані. Ікони були відправлені на реставрацію ще до повномасштабної війни”, — сказав Андрій Брижук.

Ікони наразі перебувають у музейному фонді, найближчим часом виставляти їх у музеї не планують.

“Під час війни ми обмежили свою виставкову діяльність, виставляємо менше оригіналів і вибираємо місця для експонування так, щоб вони були більш в безпеці. Думаю, що ці ікони будуть в тимчасових виставках”, — додав музейник.

Фото Державний історико-культурний заповідник Острога

Католицька традиція

За словами Андрія Брижука, ікони “Страсті Ісуса Христа” та “Святий Миколай” виконані на полотні у католицькій традиції. Їх вік та авторство — невідомі.

“Полотно було десь пошкоджено. Там були складнощі у тому, щоб виконати так зване дублювання, тобто старе полотно наклеюється на нове полотно, додаються поля і натягуються на новий підрамник. Частини, яких не вистачає, вони або доплітаються, або іншими засобами наноситься так, щоб було видно суцільне полотно”, — розповів заступник директора заповідника.

Ікона “Страсті Ісуса”

Ікону реставрувала Оксана Войтович.

Ікона Страсті Ісуса Колаж Суспільне Рівне Фото Андрій Брижук

“Ісус відображений в овалі на чорному тлі, розгорнутий прямо перед глядачем. Він має на собі терновий вінець, а над його головою світиться святе сяйво. Руки Ісуса зв’язані ланцюгом, а в правій руці він тримає очеретину. Його одяг складається з синього плаща, білої пов’язки на стегнах і ланцюга, який висить на шиї”, — описує ікону Андрій Брижук.

Ікона “Святий Миколай”

Реставрацію ікони виконувала Марта Москаль.

Ікона Святого Миколая Колаж Суспільне Рівне Фото Андрій Брижук

“Ця ікона вражає своєю деталізацією та майстерністю виконання. Велику частину займає зображення Святого Миколая. На іконі також присутні зображення Богоматері та Ісуса Христа”, — зазначив заступник директора заповідника.

Православна традиція

Інші два образи, які відреставрували — це намісна ікона Богородиця Одигітрія та ікона “Святий Микола”. Ці ікони створені у XVIII столітті, їх художники теж невідомі. Вони виконані у православній традиції.

“Вони вже написані на дереві, і написані не олійними фарбами, а темперною — замішані на яйці. З дерев’яною іконою складніше. Дошка дерев’яна, але на дошку нанесено ще такий вирівнювальний шар, який називається левкаc. Через вологість та перепад температури цей левкас осипається. Реставраторам доводилося як мозаїку це вкладати. Вони працювали над тим, щоб укріпити шар, відновити пошкоджені фрагменти і нанести новий лак, щоб ікона зберігалася надалі”, — каже заступник директора.

Аварійні ділянки укріпили за допомогою профілактичних заклейок. Це дозволило безпечно транспортувати ікони на реставрацію, пояснив Брижук:

“На фото “до” видно, що ікони заклеєні такими латочками. Це папір, який спеціально природним клеєм наклеюється, щоб ікона не осипалася, щоб вона трималася під час транспортування”.

Намісна ікона Богородиця Одигітрія ХVIII століття

Ікона має світлу та сяючу палітру з використанням сріблястих і золотих тонів. Тло золоте, а орнамент та рамки для написів виконані у срібному кольорі.

Намісна ікона Богородиці-Одигітрії Колаж Суспільне Рівне Фото Андрій Брижук

“Ця ікона є важливим свідком художнього спадку та традиції іконопису в Україні. Вона відображає євангельський сюжет і вражає своєю красою і деталізацією. Фігура Богородиці з немовлям Ісусом на руках виконана у фас. Лівою рукою Діва Марія тримає немовля, а права піднята до грудей. Обличчя Святої Діви і Ісуса Христа проникливо дивляться прямо на глядача, створюючи особливий зв’язок з образом”, — описує Брижук.

Ікону Богородиці реставрувала Марія Шпаківська.

Це цікаво  Циганські ложки, дитяча колиска та ще багато цікавого з Рівненського музею

Ікона “Святий Микола” ХVIII століття

Цей експонат відновили завдяки реставраторці Наталії Білостоцькій.

Ікона Святого Миколи Колаж Суспільне Рівне Фото Андрій Брижук

“Ікона містить зображення Богоматері та Ісуса Христа. Богородиця сидить на хмарі і простягає Євангеліє Святому Миколі, а Ісус Христос також сидить на хмарі і віддав Євангеліє. Всі ці постаті відзначаються багатими деталями та вишуканим виконанням. Зелена епітрахіль і блакитна філонь, обрамлені золотою облямівкою та букетиками квітів, додають його образу особливої вишуканості. На грудях Святого Миколи видно хрест, а на голові — мітру бузкового кольору, прикрашену емалевими вставками, на яких зображено “Благовіщення”, — зазначив заступник директора.

Крістіна ЛАПІКОЦЬКА

Джерело

Оцініть будь-ласка публікацію
(Ще немає оцінок)
Загрузка...