На “Гірці” у парку змонтували першу експозицію. До відкриття таємничих підземель уже недовго

“Стоматолог” не розпадеться на друзки, фонтан таки буде, частина експонатів уже зайняли своє місце в експозиції… Усе ближче той час, коли рівняни та гості міста зможуть нарешті побачити, що ж то таке — таємничі підземелля у центральному парку Рівного.

Майбутній туристичний комплекс ще будується

Туристично-розважальний комплекс “Таємничі підземелля Рівного” ще має вигляд будівельного майданчика, але все чіткіше проступають обриси майбутньої туристичної родзинки міста. Нещодавно інспектувати об’єкт приїздив ідейний натхненник і автор творчої концепції комплексу Народний художник України, Заслужений діяч мистецтв України Анатолій Гайдамака. За його ескізами створено історичні експозиції “Червоний Хрест Культури” та “Еволюція агресії”, що будуть складовою комплексу в парку. Водночас вони стануть частиною міжнародної культурної ініціативи з охорони історичних пам’яток і культурних цінностей. Анатолій Гайдамака залишився задоволений роботою рівнян-будівельників і реставраторів.

Анатолій Гайдамака (крайній ліворуч) спілкується з колегами

А один з провідних реставраторів науково-реставраційної фірми “Відродження” Євген Заблоцький провів чергову екскурсію історичним об’єктом.

– Ми бачимо у великому оглядовому колі три червоні кола, що символізують Пакт Реріха (“Пакт з охорони історичних пам’яток і культурних цінностей під час збройних конфліктів”, запропонований видатним художником і філософом Миколою Реріхом і підписаний у квітні 1935 року у Вашингтоні представниками 21-ї країни на чолі з президентом США Франкліном Рузвельтом; у подальшому цей договір ліг в основу Міжнародної Гаазької конвенції 1954 року про захист культурних цінностей під час збройних конфліктів і в мирний час, – прим. авт.), – розповідає Євген Заблоцький. – На кожному з цих кіл буде встановлено предмети, що символізуватимуть три гуманітарні сфери — дозвілля, науку, мистецтво. Це така своєрідна символічна візуалізація збереження культурної спадщини. Також крізь скло тут можна буде роздивитися фрагменти більш давньої, аніж палацик, кладки, яку вдалося відкопати в цьому місці. Її походження ще потрібно вивчати.

Велике оглядове коло. Експозиція ще формується

В одному з оглядових кіл проєкту вже змонтували першу експозицію. Про неї розповідає Євген Заблоцький:

У велике оглядове коло врізається мале коло, що символізує акт агресії, якою власне було знищено палацик. У цьому малому колі показано еволюцію агресії: кам’яний вік, бронзовий період, скіфи, Русь, Литовська доба, Російська імперія… Війни, в яких постійно брали участь українці – Перша світова, Друга світова. Кожному періоду відповідають певні знаряддя агресії — від стріл і кам’яних наконечників до сучасних знарядь знищення. Експозиція ще допрацьовується. Графіка — дубенчанки Валентини Кобриної.

Мале коло з експонатами, що символізують агресію
Мале коло
Мале коло вночі. Вид з підсвіткою

Експозиція підземної частини, куди можна буде заходити відвідувачам, буде пов’язана з родиною власників “Гірки” — князів Любомирських. Власне, найбільше вона торкатиметься Казимира Любомирського — поета, перекладача, композитора і мецената мистецтва. Родзинкою комплексу буде музика Любомирського, яка звучатиме над об’єктом. Нині над записом фортепіанних п’єс польського композитора працюють у рівненській музшколі №2.

Це цікаво  “Таємниці органного залу”: як у Рівному в будівлі колишнього костелу водять авторську екскурсію

За словами Євгена Заблоцького, в підземній частині нині триває активне просушування вологовбирачами.

Щодві години виносимо по два відра води, – каже реставратор. – Біоцидну (протигрибкову) обробку провели, щоб нічого не проростало. Проводимо патинування (покриття патиною) — зістарювання, щоб прикрити місця, де проводили ремонтні роботи в кладці тощо. Художники працюють над живописом — буде зображення палацика в різні часи. Коли вологість буде в нормі, тоді почнемо завозити експонати. Це буде десь у 20-х числах серпня.

Вхід у підземну частину
Усередині ще тривають роботи. Туди, у глибину, ведуть сходи до таємничих підземель…

На території майбутнього комплексу нині вкладають бруківку. Вагомою складовою зовнішньої композиції буде фонтан “Богатир”, долею якого переймалися багато рівнян. Щоправда чашу фонтану змістили й накрили гранітом, аби вода не руйнувала скульптуру. Як розповів Євген Заблоцький, уже приїхав скульптор, який працюватиме над реставрацією Змієборця. Попередньо реставратори підібрали укріплюючий матеріал, який не дозволить скульптурі розсипатися. “Стоматолог” житиме! Нехай рівняни не хвилюються,” – жартує Євген Заблоцький.

“Підлатаний” Богатир вже не розсиплеться
Фонтан змістили, щоб струмені води не потрапляли на скульптуру
Так виглядатиме Богатир у зовнішній композиції комплексу
Довкола Богатиря кладуть бруківку. Тепер до нього можна буде підійти ближче і навіть сфотографуватися

А ще Євген Заблоцький показав фрагмент, де під грунтом на одній з клумб відкрилося старовинне мощення — такими цеглинами було викладено подвір’я садиби. Реставратор каже, що знайшли навіть кілька цеглин з ініціалами імовірно власників садиби князів Любомирських. Цеглини стануть експонатами в підземній частині комплексу.

Євген Заблоцький показує фрагмент стародавнього мощення двору князівської садиби

Начальник міського управління культури і туризму Тарас Максименко сподівається, що після введення в експлуатацію комплексу рівнян і гостей міста буде чим здивувати:

Плануємо відкрити 30 серпня зовнішню частину комплексу, а внутрішню — трохи пізніше. Оскільки ще триватиме процес передачі з балансу управління культури на баланс об’єднання парків, яке й займатиметься експлуатацією об’єкту. Згідно запланованої фінансової моделі, комплекс має сам заробляти на себе. Ми, звісно, розуміємо, що в умовах карантину буде дещо складно, але… Надію покладаємо на наші амбітні плани, на те, що нас консультують фахівці світового рівня. Комплекс матиме підсвітку, звучатиме старовинна музика, яка імовірно вже років 150 тому звучала в цьому місці… Щодо фінансової частини, то ми виграли безпрецедентний за розмірами європейський грант — 443 тисячі євро. Уся будівельна частина вилилася у близько 10 мільйонів гривень. Приблизно чверть цих грошей пішла на те, щоб зробити так, щоб цей об’єкт вистояв не один десяток, а то й сотню років. За 200-річну кладку нині ми спокійні. Фахівці науково-реставраційної фірми “Відродження” з Києва дуже якісно працюють. Спеціальне скло понад мільйон гривень коштувало. Окрім цього, ми покладаємося на багатофункціональність цього об’єкту: буде квест віртуальний, буде тактильний квест через QR-коди, будуть просто екскурсії для охочих. Також будемо навколо комплексу робити постійні інформаційні хвилі, щоб показати громадам (ОТГ), як залучати кошти, як зберегти історичну спадщину, і як її розвинути.

Оцініть будь-ласка публікацію
(Поставлено оцінок: 2, середня: 5,00)
Загрузка...