У Рівненському обласному краєзнавчому музеї відбулася презентація унікального і розкішного видання — монографії рівненського вченого архітектора доктора архітектури професора Петра Ричкова “Архітектор Ян Якуб Бургіньйон. Творча спадщина”. До цього фундаментального видання вчений ішов понад 20 років.
Архітектор, художник, садівник Ян Якуб Бургіньйон жив і творив у далекому ХVIII столітті. Він працював при дворі польської князівської родини Любомирських у Рівному, розбудовуючи розкішну садово-паркову перлину Волині, яку, на жаль, втрачено назавжди. Однак збереглася унікальна картографічна і мистецька пам’ятка, створена Бургіньйоном у 1797 році, яка досить детально знайомить наших сучасників із архітектурною оздобою зниклого міста.
Ця забута на століття мапа Яна Якуба Бургіньйона “План замку, садів, парку та частини міста Ровно” потрапила до рук Петра Анатолійовича Ричкова в кінці 1980-х років у Історичному архіві Петербурга. Мапа розміром 110 на 90 сантиметрів ніколи раніше не публікувалася і не була відомою широкому загалу.
Ось як згадує Петро Ричков свої перші кроки щодо повернення історії зі забуття:
Я знайшов мапу Бургіньйона в Петербурзькому архіві у фонді 2учебных заведений империи». Вона там пролежала довгий час і в науковий обіг введена не була. Польські колеги, які займалися дослідженням палацової архітектури доступу туди не мали, хоча про існування цього документу знали, їм відоме було прізвище архітектора Бургіньйона. Мапа вперше потрапила мені на очі й одразу стало зрозумілим, що це дуже важливе відкриття. Виникла ідея, що треба донести зміст цієї мапи до широкого загалу, до рівненської спільноти. Треба було реабілітувати частину нашої історії кінця ХVIIІ-початку ХІХ століття, періоду, коли ще Росія тут не встигла багато чого поламати. Повернувшись до Рівного, я звернувся до тодішнього директора Рівненського краєзнавчого музею Едуарда Антоненка з пропозицією створити за знайденою мапою макет. Керівник музею був зацікавлений у розвитку експозицій і погодився всіляко допомагати у його виготовленні. Над макетом, який і нині представлений в музеї, працювало троє осіб. Від задуму, чітких розрахунків і креслень, виготовлення окремих деталей до завершення роботи минув майже рік. Відверто скажу, що ні ті часи це був досить дороговартісний проект. Його вартість тоді відповідала ціні двох автомобілів “Жигулі”. Створення макету за планом Бургіньойона в Рівному стало для нас візитівкою для нових подібних проектів у Івано-Франківську, Білій Церкві і навіть в Австрії. Тоді я ще не ставив за ціль написання окремої книги. Було багато інших не менш цікавих проектів, захист докторської дисертації у 1993 році. Однак, Бургіньон ніби йшов поряд зі мною. Зустрічалися нові документи. Я віднаходив його чудові акварелі Острога, Вишнівця, роботи виконані олійними фарбами. Набирався такий матеріал, який свідчив про те, що ця особа не лише була прив’язана до садиби Любомирських у Рівному, а й користувалася попитом у сусідів, які замовляли у нього певні роботи. Ось все це разом і стало поштовхом до написання монографії. Сучасні технології дозволяють передати усю кольорову гаму раритету ХVIII століття, що ми й зробили в даному виданні. У книзі є декілька монохромних ілюстрацій, але більша частина передає працю цього архітектора в кольорі.
Щодо самої мапи Бургіньойона, то вона, окрім картографічного зображення, містить 19 акварельних замальовок, розташованих по її периметру. За словами Петра Ричкова, кожна акварелька має розмір трохи більший за сірникову коробочку.
Коли дивишся на ці мініатюри, – розповідає автор монографії – навіть через лупу, то важко уявити яким інструментом користувався художник, настільки це тонка філігранна робота. Це виглядає просто фантастично! Очевидно автор працював не один рік над такою технікою акварелі. На мапі стоїть дата “17 березня 1797 р.”, тобто час ранньої весни. Акварельки ж містять зображення літньої пори. Значить художник працював над мапою ще з попереднього літа. Прочитуючи зображення, розуміємо, що Бургіньойон не мав відношення до закладки парку. Однак, його заслуга в тому, що він цей парк зафіксував. Мапа Бургіньойона – це фіксаційна, а не проектна праця. Це є документ, який зафіксував те, що було на той конкретний час у Рівному. Основним замовником на виготовлення такої мапи були Любомирські, і тому вона містить детально зображення садово-паркового князівського комплексу, його східну околицю і лише фрагментально саме місто.
Ось іще мініатюри, збільшені й зображені в книзі Петра Ричкова.
Розкішне, якісно ілюстроване, видання підготував до друку, опрацював ілюстрації і змакетував мистецтвознавець старший науковий співробітник Рівненського краєзнавчого музею Віктор Луц. Видавцем монографії є фотохудожник Олександр Харват, який вже видав понад 50 знакових книг і альбомів. Книга народилася у друкарні Дрогобича накладом 500 примірників. Автор дякує працівникам Державного архіву Рівненської області за надану допомогу у віднайденні документів за підписом Бургіньйона. Саме ці автографи архітектора винесені на форзац видання.
Рецензент монографії доктор архітектури Ольга Михайлишин наголосила, що ця праця дає імпульс до архітектурно-історичних досліджень регіону історичної Волині.
До музейної зали на презентацію нової книги Петра Ричкова прийшли відомі рівнезнавці і дослідники, історики і студенти. І кожен, хто був присутній на представленні книги, відмічав, що це видання – яскрава подія в культурному житті Рівного. Такі книги створюються за покликом душі небайдужих людей, які дбають про культуру і збереження історичної спадщини нашого міста.