Напевно кожен з нас задумувався, які фільми дивилися майже 80 років тому, коли ще не було телевізорів, і щоб побачити кінострічку, треба було обов’язково потрапити до кінотеатру? Які сюжети переважали, і чи було б таке кіно цікавим для нас?
Сьогодні, з допомогою підшивки газети “Українські вісти” за 1936 рік можемо познайомитися із анонсами фільмів, які переглядали наші дідусі та бабусі.
У міжвоєнному Львові працювало понад 10 кінотеатрів. Анонси про фільми, які показували у них, розміщували у газеті на останній (четвертій) сторінці в рубриці “з КІНА”. Здебільшого це був лишень перелік кінотеатрів та назви фільмів. Прем’єри було позначено жирним текстом.
Найчастіше анонси про кінострічки давали такі потужні кінотеатри як:“Коперник” (один з найстаріших у місті Львові, що розташувався на однойменній вулиці); “Тон” (що був розташований в Пасажі Міколяша); “Аполло” (діяв він у будівлі Галицького музичного товариства на вул. Хоронщизни, 7, сьогодні тут Львівська філармонія на вул. Чайковського, 7);“Химера” (відомий сучасним мешканцям Львова як кінотеатр “Київ” на проспекті Шевченка, 8); “Стильний” (діяв у будинку на пл. Шашкевича, 5).
Анонси були різними. Здебільшого короткі, у яких розповідали про сюжет стрічки та вказували акторів головних ролей.
Кіно Коперник. “Справа 444”. Високої кляси американська кримінальна драма, що ввесь час держить глядача в напруженню. Майстерно завязаний вузол кримінальної загадки, розплутується повільно в руках адвоката криміналіста віртуоза у свойому фаху, лишаючи при кінці глядачам багато здогадів. Гра артистів бездоганна.
“Ревія любови”, весела американська комедія-ревія, що має на ціли в дотепний спосіб звеличати гордість американського народу, його військову академію. Перед нашими очима розгортається чудовий гавайський краєвид, ухо наше любується прекрасними гавайськими народніми мельодіями.
При тому подивляємо добре вирежісировані паради адептів військової академії.
Кіно Тон. Фільма п.н. “Королівська фаворита” з Дольорес Дель Ріо очаровує і захоплює – завдяки небувалій креації божеської Дольорес, в ролі найголовнішої любовниці. Фільма «Королівська фаворита» своєю виставністю і блеском приносить честь кінематографії.
“Бюро пропавших людей” атракційний кримінальний фільм де перший раз на екрані бачимо подібну тему. Що діється з пропавшиим людьми, що не дають знати про своє життя? Одурені дівчата – пірвані наречені, фатальні самовбивці – як їх віднаходиться. Фільм виявляє таємниці націкавішої інституції в кримінальнім світі.
В пасажі Міколяша висвітлює сьогодні фільму з далекого Сходу п.н. “Пекло Китаю”. Цікава ця фільма відтворює сьогоднішну боротьбу на терені таємничої китайської землі за політичні і господарські впливи великих мілітарних потуг і комуністичні револьти, що безустанно нищать організованість Китаю. Акторська обсада з Патом Орієн і Джозефіною Гучінсон ручить нам за старанне виконання цей фільм.
“Самохід ч. 99” і “Руки на столі”. В обох тих фільмах креує головного героя знаменитий Фред Мек Мурай. Публик матиме змогу подивляти широку скалю акторського таланту цього актора. Його партнеркою є прекрасна Кароля Ломбард.
“На руїнах щастя”. Фільма основана на тлі повісти Юнга дає перегляд подій зі світової війни. Участь беруть фільмові артисти Маргарет Слаявен, Жанет Роехер і Рандольф Скот.
Розгорнутої анотації заслуговували фільми, що вважалися шедеврами, або як їх називали тоді “архитвори”.
Кіно Тон. Віктор Мек Лєглен і Честер Морріс на чолі найбільших зірок екрану, від нині в великій подвійній програмі в кіні Тон. – “8 годин дра Моргана” то вічно живий фільм, повний динаміки, закулісового життя людей “білого дому”, геніяльна режисерія, емоційний зміст, тримають весь час глядача в напруженні. Честер Морріс герой “Сірого дому”, як др. Морган, створив величаву і незабутню креацію. – “Осуджений” фільм нагороджений на цілім світі як найліпший фільм року, котрий величністю і настроєм оставляє вражіння на довгі роки. Віктор Мек Лєгнен як «осуджений» зістав нагороджений за свою гру найвищим відзначенням. Той архитвір заслуговує на найвищі похвали, якиим обдарувала його преса цілого світа.
“Диктатор”. Клайв Брук і Маделен Керрол це два потужні філяри найбільшого фільмового архитвору п.н. “Диктатор”. Великому акторови вже остогидли банальні, бліді й нецікаві ролі в американських сценаріях. Тому з радістю прийняв заграничну пропозицію заграти титулову ролю у фільмі “Диктатор”. Це історія сильної людини, що незвичайною силою волі й суґестії вибилася й заволоділа над сірою товпою. Світ стелиться до ніг «Диктатора», який посвячує все, щоб здобути серце коханої жінки. Бурі й потрясення, вершки й упадки великої людини – це вимріяний сценар для великого актора. Нечуваний розмах, сліпучий блеск вистави й мистецька гра асів екрану, з участю тисячі статистів, дає запоруку, що архитвір цей матиме великий успіх від сьогодні в кіні “Тон” в пасажі Міколяша.
Пат і Патахон, два нерозлучені весельчаки знову бавитимуть молодих і старих у превеселій 10-актовій комедії п.н “Пат і Патахон, як вязні”, висвітлюваній пораз перший у Львові. Нові помисли, нові пригоди, нові дотепи, й бравурова акція, це все склалось на те, що фільм цей є найкращою комедією Пата й Патахона. Пат і Патахон, як «Вязні» мають більше життя і гумору, ніж усі дотеперішні їхні комедії. Можна запевнити приклонників цих королів гумору, що вони обидва на висоті завдання. Пат і Патахон, як “Вязні” та превеселі колірові додатки, безпереривно викликають гумор, так, що від сьогодні мають заґарантовану забаву бувальці кіна «Тон» у пасажі Міколяша.
Коперник – Марусенька. “Геройська твердиня Дуомон”. Хоч за нами вже 18 літ від закінчення світової війни, її привиди досить часто повертають, хочби лише на екрані. Вже було чимало монументальних фільмів з часів великої війни. Деякі навіть дуже реально віддали її страхіття. Та всі вони, залежно від того, хто їх фабрикував, віддавали події сторонничо. І тому «Геройська твердиня Дуомон» різко відбиває від усіх попередних. Хоч її накручували німці, не бачимо там ніякої тенденції. Це 100-процентова обєктивність, подекуди жахливо-реальна. Нема сумніву, що глядачеві, в кількох місцях показують оригінальні знимки ( з французького боку, знимки з літака, момент евакуації Вердену, форти Дуомон, барабанний вогонь). І одна й друга воюючі сторони представлені безпретенсійно. Нема в фільмі оклепаного романсу, гепіенду. Є вояки, що йдуть у бій, невідомі герої, що безіменно боряться за побіду їхніх прапорів і в імя державної рації гинуть по геройськи. І тимто ця вирвана з життя лента робить на глядачеві величезне вражіння.
В кінах “Коперник” і “Марусенька” побачили ми небуденний фільм “Нинішні часи” з Чарлі Чапліном в головній ролі.
Фільм небуденний тим, що представляє нам сучасну людину на тлі панування технократії, шаленного темпу життя і праці. Разом з тим підчеркнені теж сильно суспільні мотиви. Безробіття, його наслідки, заворушення безробітних – все це представлене з такою плястикою, що аж набирає агітаційних ноток.
Людина в кліщах цієї механізації життя і технічних винаходів стає лише додатком до машини, не видержує цього темпа, яке розшастує її нерви і доводить навіть до божевілля. Власне таку людину креує Чарлі Чаплін. І тому комічні ситуації, в яких раз у-раз знаходиться Чаплін в ролі цієї людини в одних викликує сальви сміху, в інших навіває сум. Гумор в креації Чапліна має своєрідну закраску. Фільму варт побачити.
Сьогодні в кіні «Тон» в Пасажі Міколяша премієра найбільшого джунґлевого фільму всіх часів п.н. “Нові пригоди Тарцана”. В головній ролі Герман Брікс, славнозвісний олімпійський чемпйон, здобувець низки нагород і переможець Вайсмілєра. Ніякий джунґлевий фільм не мав так емоційонуючого змісту, як “Нові пригоди Тарцана”. Фільм цей без сумніву найкращий з усіх Тарцанівських фільмів.
Автентичні знимки боротьби Тарцана з хижаками джунґлі. Тайни святині дикого люду. Емоційонуючи пригоди людини-малпи, створюють архитвір, що пориває й захоплює. Герман Брікс імпонує в ролі Тарцана, а його партнерка Улля Гольт, полонить своєю красою в найкращім джунґлевім фільмі “Нові пригоди Тарцана”, що їх так легко не забувається.
Часами автори анонсів та анотацій додавали свою думку щодо кінострічки: “Варт оглянути”, “Варто бачити”, “Фільма дуже мила” чи “Фільму варто бачити”
Кіно Хімера. “Гріш”. Нова фільма в кіні “Хімера” мило вирізняється серед інших фільмів цього сезону. Небанальне трактування психольогії мільйонера, який все життя вложив у погоню за грошем, а не найшов щастя, тому, бо запізно переконався, що любови за гріш не купити, надає цій фільмі глибший характер. Почуття самотности, брак родинного тепла в домі, де багато мільйонів стає причиною розчарування до гроша, в який мільйонер вірив як у божище.
Головну ролю жінки, яку любить мільйонер, грає не лиш гарна але талановита артистка. Сцени з життя багатих людей, біржеві спекуляції, банкроцтва, залізничі катастрофи мають посмак сензаційности. Загалом фільму “Гріш” варто бачити.
“Малий король”. Авантюрист шляхетного типу “полковник”, вплутується в замотану інтригу, яка твориться довкола престолу й особи молоденького, дітвака-короля і бере участь у пірванні малого монарха. Але складається так, що король і його гангстер стають великими приятелями й це заважує на долі одного і другого. Цій приязні король завдячує поворот на престол, а авантюрист високе, королівське відзначення і вільний шлях до дальших надзвичайних пригод. Фільма дуже мила.
Кіно СТИЛЕВЕ “Найкращий день мого життя з Й. Шмідтом”. Двох братів обдаровує доля однаково гарним глосами. Але не однаковим поводженням. Коли один на вершку слави, то другий в біді мандрівного цирку мусить продукуватися перед ярмарковою публикою, яка не завжди квапиться слухати чарівного голосу блазня-співака. Але химерна доля з волі режісера всміхається наприкінці фільми бідоласі. Дивний припадок ставить його на естраді поруч зі славним братом і вони обидва співають прегарну пісоньку про те, як то не слід перейматися неповодженнями в житті. Прізвище славного Шмідта (у подвійній ролі), думаємо стягне до Стилевого чимало приклонників цего незрівняного співака.
З кіна Аполльо. “Швайцарія в вогні”. Історична фільма про Вільгельма Теля, швайцарської продукції. Прекрасні краєвиди щвайцарських гір. Акція жива. Гладач з напруженням стежить за розвитком відомих «історичних» подій, що на їх тлі зродилася лєгенда про Вільгельма Теля. Ільма дуже добра. Варт її оглянути.
“Їх ексцеленція бабуся”. Віденські фільми мають вже свою славу. Віє від них своєрідний чар погідної, розспіваної і розсміяної наддунайської столиці. І коли навіть автор сценарія каже акторам віденського ансамблю грати в суворому Льондоні чи якому іншому англійському поважному середовищі, вони потрафлять це середовище потрафлять це середовище оживити своєю милою і легкою грою . Рената Мюллєр і премила старуха Аделя Зандрок ніколи не сповседніють. Їхня гра це правдивий пир для кінових бувальців.
Або писали про абсолютно буденний сюжет.
Кіно Коперник – “Квіт Гаваї”. Коли убога й гарна дівчина, що працює в нічному локалі як продавчиця не знає, що вона має право до корони, а довідується про це щойно при розвязці акції – це не нова тема. Цею темою займається ще раз фільма “Квіт Гаваї” і цею королевою є Ляя королева Гаваїв. Бідна дівчина дістається на Гаваї, там відкривають їй тайну її походження, коронують в підземеллях замку, та любов ворога її народу, американця капітана маринарки, в якому вона закохалась ще в Европі, перехрещує пляни іі визнаців і тих, що приготовляли повстання проти наїздника. Постать королево виходить блідо, вона ради любови зрікаїться престолу і залишає свій нарід в моменті розбудженому до чину на власні сили. Тому й фільма закрашена дефетизмом.
Не забували на сторінках газети інформувати читачів і про зйомки улюблених акторів у нових фільмах. До прикладу,
Ґрета Ґарбо в новім фільмі. Улюблена всіми артистка Ґрета Ґарбо виступить незабаром в новій фільмі “Улюблена”. Ця фільма це образ кохання Наполєона і ґрафині Валєвскоїю Тепер покищо Ґрета Ґарбо грає у фільмі “Кімілія” разом з артистом Робертом Тайльром.
Як бачимо показ фільмів у Львові не відставав у часі від світових. Кримінальні драми, комедії, пригодницькі стрічки, любовні історії та історичні фільми. Змінилися лише актори та спецефекти, сюжети ж залишилися незмінними.
Софія Легін
P.S. Тексти анотацій та анонсів до фільмів подано оригінальною мовою)))