Бількіс, Клеопатра, Хюррем..? Тихі гавані львів’янки, яка вершила долю Європи

Головна героїня даного циклу текстів була тіткою короля Речі Посполитої Станіслава Лещинського, а також родичкою талановитого полководця, чиє ім’я часто згадували в переліку претендентів на престол – Станіслава Яна Яблоновсього. Вона регулярно слала смс-ки гетьману Війська Запорозького Івану Мазепі і отримувала їх у відповідь від нього. Не буде помилкою вважати, що мала вплив на останнього, коли він вирішив відійти від царя Московії Петра І.

Ця жінка була б непоганим прототипом для героїні “Гри престолів”, але тихо і досить гідно провела відведені їй роки, прийшовши у цей світ і пішовши з нього у Львові. При цьому, ніколи не забувала про своє рідне місто і регулярно жертвувала щедрі суми на благоустрій. Найбільше, якщо мова про фундування сакральних об’єктів і підтримку релігійних спільнот. Вона – це Анна з Ходоровських Дольська, яка стала одним із найбільш щедрих меценатів свого часу.

Анна Дольська

Латинська катедра

Історія латинської катедри у Львові буде неповною без згадки про рід Вишневецьких. При цьому, мова про одразу декілька поколінь цієї родини. Скажімо, наприкінці XVIІ – на початку XVIІI ст. останні жертвували суми на утримання каплиці Бучацьких. Врешті, за Костянтина Вишневецький і його дружини Анни з Ходоровських розпочали перебудову. Відтак постала каплиця, відома сьогодні як Святих Дарів, але також – Вишневецьких. Пізніше її реконструювали коштом наступного покоління – Януша Антонія Вишневецького і його дружини Теофілії з Лещинських. Саме тому в каплиці і сьогодні можна бачити герб роду Вишневецьких. Колись представники родини були також і поховані в ній.

Костянтин Кшиштоф Вишневецький. Фото з httpsuk.wikipedia.org

Вишневецькі, у тому числі і Анна з Ходоровських, долучилися і до будівництва костелу святого Антонія, що на Личакові. Про це нагадують навіть портрети XVII століття Костянтина Вишневецького і його дружини Анни з Ходоровських, що зберігаються у святині. Внесок останніх у побудову храму був особливо значимим, адже саме на їхні кошти, у 1669 році, звели мурований, із тесаного каміння та з цегли, костел. Як і в випадку з катедрою, справу батьків і тут продовжили їхні діти.

Це цікаво  Садова. Вулиця, якої немає

Білий Камінь

На початку XVIII століття Анна Дольська звернулась до львівського латинського архієпископа Константія Зелінського із проханням дати дозвіл на перебування у Білому Камені монахів-тринітаріїв. Останні є знаними для тих, хто цікавиться історією Львова, адже в нашому місті було одразу два храми представників цієї спільноти. Тринітарії – це своєрідний орден і одним із їхніх завдань був викуп бранців із турецього полону. Білий Камінь, що на сучасній Золочівщині, був володінням родини Вишневецьких, а Ярема Вишневецький перетворив його у одну із найбільш укріплених фортець у регіоні. Коли населений пункт належав белзькому воєводі і першому чоловікові Анни з Ходоровських Костянтину Кшиштофу Вишневецькому, цей статус зберегли.

Колишній костел Внебовзяття у Білому Камені. Фото з httpsuk.wikipedia.org

Більше того, дбали про культурний та духовний розвиток місцевості. Тому й запросили тринітаріїв, яким передали парафіяльний костел Внебовзяття Пресвятої Діви Марії. Також існували плани збудувати для монахів монастир, але ці задуми залишились нереалізованими.

Кременець

У цьому населеному пункті Анна з Ходоровських мала намір фундувати школу ордену піярів. Що цікаво, через це навіть увійшла у легкі протиріччя зі своїми синами – Янушем-Антонієм та Міхалом-Сервацієм. Ці двоє були знаними патронами єзуїтів. Зрозуміло, що останнім не надто подобалась ідея порушення їхньої монополії на освіту і прихід серйозних конкурентів. Відтак єзуїти “попросили” братів діяти швидше у порівнянні з матір’ю. Як наслідок, представники Товариства Ісусового отримали у своє розпорядження колишній францисканський костел, а відчуваючи у всьому сприяння власників, взялися розбудовувати шкільну систему та необхідні для цього інституції. Можна сказати, що цю “конкуренцію” Анна з Ходоровських Вишневецька програла.

Любешів або Новий Дольськ

Останнім дітищем для Анни з Ходоровських Дольської став комплекс ордену піярів у Любешові, що у сучасній Волинській області. Любешів або Новий Дольськ належав її другому чоловікові – Янові Каролю Дольському, великому маршалку литовському. На землях названих діячів і за фінансової підтримки останніх, піяри збудували свій монастир. Серцебиття його також дуже залежало від фундаторів. Зокрема, Анна Дольська передала монахам свої володіння у с. Троянівка на Волині. Вона ж фінансувала і будівництво костелу при монастирі піярів у Любешові. При цьому, окремий транш ця діячка виплатила монахам ще й для закупівлі книг до бібліотеки. Розпочату Анною Дольською справу продовжили її сини, які також фінансово підтримували піярів у Любешові. Очевидно, їхні зусилля не були даремними, адже серед випускників даного закладу, до прикладу, Тадеуш Костюшко.

Герб Дольських. Фото з httpsuk.wikipedia.org

Отож, Анна з Ходоровських Дольська була непересічною діячкою, а її старання та інтенції суттєво виділяються на фоні інших фігур того часу і повинні бути гідно потрактовані сьогодні. Не часто, говорячи про будівництво чи відновлення святинь у давнину, ми називаємо жіночі імена. Однак, Анна Дольська – це саме той випадок. При цьому, сфера її компетенції охопила якнайширшу географію і декілька сучасних областей.

Це цікаво  Архітектор, який був бранцем в одному концтаборі з Бандерою, будував у Рівному унікальний квартал

Євген ГУЛЮК

Використані джерела:

  1. Гулюк Є. Давні реліквії і безперервна історія. Від Вишневецьких до Герберта, або храм-музей, який діяв за СРСР і пережив його // Духовна велич Львова, 2020 [Електронний ресурс]. Режим доступу: https://velychlviv.com/davni-relikviyi-i-bezperervna-istoriya-vid-vyshnevetskyh-do-gerberta-abo-hram-muzej-yakyj-diyav-za-srsr-i-perezhyv-jogo/
  2. Заречнюк О. Пл. Катедральна, 1 – катедральний костел Успіння Діви Марії // Центр міської історії Центрально-Східної Європи [Електронний ресурс]. Режим доступу: https://lia.lvivcenter.org/uk/objects/latin-cathedral/
  3. Зимницька С. Проблема зміни віри представниками роду князів Вишневецьких у вітчизняній та зарубіжній історіографії другої половини ХІХ – першої половини ХХ століття // Наукові записки Острозької академії. Серія “Історичні науки”, 2013. – Випуск 20. – С. 157 – 162. [Електронний ресурс]. Режим доступу: http://eprints.oa.edu.ua/2025/1/24.pdf
  4. Taraszkiewicz J. Początki działalności zakonu pijarόw w Lubieszowie czyli Nowym Dolsku na Ukrainie // Синопсис: текст, контекст, медіа, 2015. – №2 [Електронний ресурс]. Режим доступу: https://synopsis.kubg.edu.ua/index.php/synopsis/article/view/147/130

Фотографії старого Львова

Оцініть будь-ласка публікацію
(Ще немає оцінок)
Загрузка...